Lifestyle

Zdrowe alternatywy cukru i słodyczy

miód rzepakowy

Cukier uzależnia, prowadzi do otyłości i nadwagi, a nawet może zwiększać ryzyko zachorowania na raka. To niezbyt dobra wiadomość. Szczególnie wtedy, gdy weźmiemy pod uwagę, że około 80% produktów spożywczych zawiera dodatkowy cukier. Możesz nie tylko ograniczyć ilość cukru, ale też wybrać jego zamienniki. Zobacz, czy rzeczywiście są zdrowe.

Popularne zamienniki cukru

Ksylitol jest alkoholem cukrowym (E967), stosowanym jako substytut cukru. Znany jest również jako cukier brzozowy. Stanowi naturalny składnik niektórych warzyw i owoców (np. kalafiora, jagód i śliwek). Zawiera około 40% mniej kalorii niż cukier rafinowany i nie powoduje skoków cukru po posiłku. Nie zwiększa ryzyka próchnicy. Jest tak samo słodki jak zwykły cukier. Niestety dostarcza 240 kalorii na 100 g. Zbyt duża ilość może prowadzić do wzdęć lub biegunki.

Nowoczesny sklep internetowy ze zdrową żywnością oferuje też pyszny miód wysokiej jakości. To produkt naturalny. Zawiera wiele cennych składników odżywczych. Od dawna stosowany jest jako środek leczniczy w medycynie naturalnej. Ma właściwości przeciwzapalne, przeciwbakteryjne i antyseptyczne. W połączeniu z imbirem może pomóc w walce z przeziębieniem. Niestety 100 gramów miodu wielokwiatowego zawiera aż 310 kalorii. Ma podobny wpływ na poziom cukru, co sacharoza.

Dużą popularnością cieszy się też nektar z agawy, cukier kokosowy i syrop klonowy. Warto też zwrócić uwagę na stewię, czyli glikozyd stewiowy. To substytut cukru pozyskiwany z południowoamerykańskich gatunków roślin stevia rebaundiana. Nie ma kalorii i nie uszkadza zębów. Nie wpływa również na poziom cukru we krwi. Dlatego może być śmiało stosowana przez diabetyków. Niestety nie zawiera żadnych składników odżywczych. Może być znacznie słodsza niż klasyczny cukier, ale ma gorzki posmak.

Zdrowe przekąski

Coraz częściej wybieramy zdrowe słodycze i przekąski np. https://www.delikatesyzdrowo.pl/cat-pl-16-Slodycze-i-przekaski.html . Orzechy są idealną, odżywczą przekąską. Zmniejszają ryzyko chorób serca. Mogą zapobiegać niektórym nowotworom, depresji i innym chorobom. Są bardzo sycące. Zapewniają idealną równowagę zdrowego tłuszczu, białka i błonnika. Pamiętaj, tylko by jeść je z umiarem.

Zwróć też uwagę na  guacamole z czerwonej papryki. Jest bardzo zdrowa, pożywna i bogata w przeciwutleniacze, takie jak beta-karoten, kapsantyna i kwercetyna. Zawiera też dużo witaminy C.

Naturalny jogurt grecki możesz zmieszać z jagodami. Taka przekąska jest bogata w składniki odżywcze, białko, wapń i potas. Jagody są jednym z najlepszych źródeł przeciwutleniaczy.

Jeśli lubisz jabłka i masło orzechowe, koniecznie połącz je razem. Jabłka zawierają dużo przeciwutleniaczy błonnikowych i polifenolowych. Poprawiają pracę jelit i zmniejszają ryzyko chorób serca. Z kolei masło orzechowe wspomaga układ sercowo-naczyniowy. Zwiększa poziom HDL (dobrego cholesterolu) i zmniejsza poziom LDL (złego cholesterolu). Musisz tylko pamiętać, że zawiera dużo kalorii. Dlatego jedz go z umiarem.

Pyszne i zdrowe są również pudding cynamonowy i budyń z nasion chia. Możesz bez problemu przygotować je w domu. Niezbędne składniki znajdziesz w sklepie ze zdrową żywnością.

Share:

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *